X
تبلیغات
کوی دلبر - صیغه

صیغه

   صیغه یا ازدواج موقت 

در مورد صیغه یا ازدواج موقت نظرات و آراء مختلفی وجود دارد و هر شخصی بنا به دلایل عقلانی و فقهی موافق یا مخالف این امر است. صحیح یا اشتباه متعه مورد بحث ما نبوده و  کاری هم به اختلاف شیعه و سنی به این مساله نداریم، تنها از منظر یک ناظر به مسایل آن می پردازیم.قضاوت و داوری بر عهده خود شماست.

 

صیغه

صيغه نوعی ازدواج در مذهب تشیع است كه در آن زن و مرد برای مدت و زمانی خاص و با مهريه مشخص كه خود تعيين می‌كنند به عقد هم در می‌آيند يا در اصطلاح بر هم محرم می‌شوند . صيغه محرميت چه در دائم و چه در موقت فقط يک خط کوتاه است و فاصله بين حرام و حلال همين يک خط باريک است . به عنوان مثال در ازدواج موقت مرد می تواند از طرف زن وکيل شود و خودش صيغه عقد را بخواند براي اين کار ابتدا بايد مدت و ميزان مهريه را تعيين کرد که توافقی است ولي حتما بايد مدت و مبلغ مشخص باشد و بدون تعيين مدت و ميزان مهريه صيغه باطل است بعنوان مثال يک ماه زمان عقد و پنجاه هزار تومان ميزان مهريه که عدد و مدت توافقی است.
پس از تعيين اين دو مورد ، مرد ميتواند از زن بپرسد که آيا وکيل است صيغه عقد را بخواند و اگر زن قبول کرد مرد ابتدا از طرف زن و سپس از طرف خودش اين را با تلفظ کاملا صحيح عربی بخواند :

ابتدا مرد که وکيل شده است به وکالت و از طرف زن با رعايت تلفظ صحيح عربی می گويد : ( مَتّعتُ مُوَکِّلَتی لِنَفسی فِی المُدَّةِ المَعلومَة عَلیَ المَهر المَعلوم ) و بعد از طرف خودش بگويد : ( قَبلتُ ) دقت داشته باشيد روی حرف قاف فتحه ، زير ب کسره و روی حرف ت ضمه وجود دارد.

و با گفتن همين خط کوتاه به هم محرم می شوند و مابقی چيزهائی که در عقد گفته می شود لازم نيست و فقط جنبه تشريفاتی دارد.

صيغه در اسلام جايز است و دارای شرايطی خاصی است که برخی از آنها شبيه به ازدواج دائم است و برخی آسان تر است و برای کسانی که امکان ازدواج دائم ندارند بهترين راه حل ممکن است . برخی از علما صيغه دختر باکره بدون اذن پدر را جايز می دانند و عده ایی اجازه پدر را لازم می دانند البته با ذکر احتياط واجب.

صيغه تا زمان خليفه دوم مسلمین عمر بن الخطاب (رضی ا..)به صورت گسترده ایی در بلاد اسلامی رواج داشت اما با فتوای عمربن خطاب ممنوع شد و هم اکنون سنی ها ازدواج موقت ندارند ولی چيزی شبيه به آن به عنوان ميسار دارند که با صيغه شيعيان تفاوت هائی دارد . حضرت علی می فرمايند اگر عمر ازدواج موقت را منع نمی کرد در اسلام کسی به فحشا و گناه نمی افتاد مگر انسان های بدبخت.

زنی که صيغه می شود بايد حتما عده نگه دارد . عده متعه بنابر احتياط واجب دو دوره حيض كامل است و ، عده يعنى مدتى كه زن پس از جدائی از شوهر بايد از ازدواج مجدد با شخص ديگری دورى كند و احكام عده را مراعات نمايد و اين يکی از تفاوت های فحشاگری و ازدواج موقت است و اين در حاليست که برخی فکر می کنند در ازدواج موقت زن می توانند در 24 ساعت 24 بار صيغه شود که نشان از نادانی و ناآگاهی اين افراد دارد.

چندی پيش مصطفی پورمحمدی وزير كشور ايران در همايش حجاب در قم اعلام كرده بود كه بايد صيغه دركشور با جديت گسترش يابد. او گفته بود بايد فكری به حال پسران ۱۵ ساله كرد و راه حلش اين بود كه روحانيان و مسئولان حوزه، كاری بكنند. اما طبق معمول افرادی هستند که با آن مخالفت کنند و بيشتر مخالفان ، زنان شوهردار و نمايندگان زن مجلس هستند . در واقع مثل هميشه که سير از گرسنه خبر ندارد و سوار از حال پياده و هر کسی که خرش از پل گذشت مدعی می شود و البته بايد از آنهائی که مخالفت ميکنند پرسيد جواب دخترانی که به خاطر فشار غريزه مردی مورد تجاوز قرار گرفته اند و پسرانی که به خاطر تجاوز به عنف اعدام شده اند به عهده کيست و آيا شيطان، جنودی بهتر از اينگونه مخالفان دارد ؟

آیت الله العظمی سیستانی در سایت رسمی خود به پاسخ پرسش های مقلدین در مورد احکام ازدواج موقت پرداخته اند. متن استفتائات و فتاوی این فقیه عالی قدر در زیر ارائه می شود:

حدود صیغه محرمیت تا چه اندازه می باشد ؟
صیغه محرمیت همان عقد موقت است که زن در روابط مثل زوجه است . 

آیا دختر و پسر که با هم ارتباط دارند خودشان می توانند صیغه محرمیت بخوانند ؟ 
با اجازه پدر یا جدّ پدری اشکال ندارد . 

آیا می توان دختری را که بدلیل خطا بکارت خود را از دست داده بدون اذن پدر صیغه کرد ؟ 
اذن لازم است. 

در ازدواج موقت با زنان اهل کتاب حکم صیغه باید خوانده شود چون آنها که این حکم را نمی دانند ؟ و آیا ازدواج موقت با فواحش در صورت عدم دخول جایز است ؟ 
1 ـ خواندن صیغه و لو به زبان غیر عربی به هر حال لازم است و به طرف مقابل باید معنای ازدواج موقت تفهیم بشود .
2 ـ اگر از زنانی باشد که مشهور به زنا است به احتیاط واجب قبل از توبه با او ازدواج نکند حتی اگر قصدش عدم دخول باشد . 

آیا میشود صیغه عقد را به زبان فارسی بیان کرد؟ وفقط به عنوان مثال گفت : من تورا به مدت 1 ساعت میخواهم به مبلغ فلان مقدار؟ 
اگر عربی بلد نباشید اشکال ندارد و در این صورت زن به مرد می گوید : تورا به ازدواج خود در آوردم برای یک ساعت (مثلا ً) به فلان مبلغ و سپس مرد می گوید : قبول کردم. 

1 ـ برای فردی که در یک کشور غربی زندگی می کند آیا متعه یک زن غیر مسلمان حلال است ؟
چنانچه وی تمایل به اسلام پیدا کرد :
2 ـ چه نکاتی را در عمل به ازدواج موقت باید رعایت نمود تا به گناه آلوده نشود ودر عین حال نیاز شرعی خود را نیز بر آورده ساخت ؟
۱ ـ اگر همسر دائمی مسلمان نداشته باشد با زن مسیحی ویهودی جایز است .
2 ـ پس از تشخیص جواز ازدواج با مورد خاص وتعیین مهر ومدت با دقت می تواند به زن بگوید با تو ازدواج موقت می کنم به این مقدار مهر و تا این مدت زمان و او بگوید پذیرفتم و اگر به زبان عربی نمی تواند به غیر عربی بگویند اشکالی ندارد .

اگر دختر و پسر ندانند که اجازه ی پدر دختر برای عقد موقت لازم است و بعد از جاری شدن عقد متوجه آن موضوع بشوند عقد آنها چه حکمی دارد ؟ 
عقد باطل است . 

ایا در ازدواج موقت با زن اهل کتاب عده نگه داشتن لازم است؟
بله لازم است. 

آیا ازدواج موقت به زبان فارسى نیز قبول است یا نه؟ 
خیر باید سعى کند به عربى خوانده شود و اگر نتوانست کلمه (قبلت) را به عربى بگوید. 

آیا صحیح است که اگر دختری بالغ باشد از نظر فکری وسنی ، می تواند بدون اطلاع پدر صیغه پسری شود که بعد ها قصد ازدواج دارند؟ 
صحّت ندارد و اذن پدر لازم است حتی اگر مستقل در شؤون زندگی باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت. 

آیا زن و مرد می توانند دو بار صیغه عقد دائم را جاری سازند؟ یک بار خودشان و بعد از مدتی با ثبت و موازین قانونی؟ 
اشکال ندارد، عقد دومی صوری و ظاهری است. 

ازدواج با زنان اهل کتاب چه حکمی دارد؟ 
عقد دائم به احتیاط واجب جایز نیست و عقد موقت اشکال ندارد. 

من دختری 23 سال هستم که که مدت 6سال است خواستگاری دارم که 24 سال دارد و هر دو نسبت به هم دارای عشق پاکی هستیم و فقط به ازدواج فکر می کنیم اما چون در حال حاضر سرباز است و نمی توان تا 6 ماه آتی به صورت رسمی مطرح کرد آیا میتوان بدون آگاهی پدر صیغه محرمیت بخوانیم اما شرط شود که باکره بمانم در ضمن مادرم در جریان میباشد راهنماییم کنید? 
بدون رضایت پدر حرام است جایز نیست ، و چیزی به نام صیغه محرمیت نداریم . 

اگر دختر و پسر ندانند که اجازه ی پدر دختر برای عقد موقت لازم است و بعد از جاری شدن عقد متوجه آن موضوع بشوند عقد آنها چه حکمی دارد ؟ 
عقد با طل است . 

آیا زنی را که زنا کرده است را می توان به عقد غیر دائم خود در اورده یا باید ان زن عده نگه دارد ؟ آیا زنی که به مدت یک یا دو ساعت به عقد غیر دائم دراید عده دارد یاخیر؟ 
1-عده لازم نیست ولی اگر زن از زنهای مشهور به زنا است به احتیاط واجب وی را عقد نکند مگر بعد از توبه کردن.
2-اگر این عمل بعد از عقد شرعی بوده عده دارد .
3-اگر با وی نزدیکی بشود عده دارد . 

آیا من می توانم وقتی که به شهر یا کشور دیگری برای مدت یک هفته میروم در آنجا خانمی را برای مدت 1 ساعت صیغه کنم ؟حتی اگر به شهر ها یا کشورهای زیارتی بروم؟ 
اشکال ندارد ولی اگر شما همسر مسلمان دارید نمی توانید زنی را که از اهل کتاب است مثلا مسیحی صیغه کنید و اگر همسر شما هم به آن راضی باشد به احتیاط واجب نباید این کار را بکنید. 

با چه شرایطی می توان زن غیر مسلمان را صیغه کرد ؟ 
در صورتی که مرد زن مسلمان نداشته باشد و بقیه شرایط که در عقد موقت با زن مسلمان معتبر است در عقد با وی هم لازم است . 

آیا صیغه دختر باکره بدون اذن پدر با شرط عدم و دخول ضمن عقد جایز است یا خیر ؟
جائز نیست حتی اگر دختر مستقل در شوون زندگی باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت . 

در چه صورت و شرایطی اذن والد نیاز نیست در ازدواج موقت ؟
دختره باکره اگر در شؤون زندگی مستقل نباشد اذن لازم است و اگر مستقل باشد هم بنابر احتیاط واجب لازم است . 

برای شخصی که مقدمات ازدواج به هیچ وجه برایش فراهم نیست و پیدا کردن زن عفیفه برای متعه ازدواج موقت کردن هم مقدورنیست آیا متعه با زنی که مشهور به فساد است جایز است؟ 
ازدواج با زن مشهور به زنا به احتیاط واجب جایز نیست و می توانید در این مساله به اعلم بعد رجوع کنید . 

آیا خواندن صیغه توسط مرد و زن کافی است یا بایستی شخص دیگری صیغه را جاری کند ؟ خواندن صیغه چگونه است؟ 
خود زن و مرد بخوانند کافی است و اگر عربی بلد نیستند می توانند به زبان دیگر بخوانند بعد از تعیین مدت و مبلغ مهر به طور دقیق زن می گوید :زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم سپس مرد میگوید :قبلت . 

ضمن سلام نظر حضرت عالی در مورد عده زنان فاحشه را بفرمائید آیا ازدواج موقت با آنها مشکل دارد ؟
ازدواج با آنان بنا بر احتیاط واجب جایز نیست ولی زنا عده ندارد . 

بازنی که در ازدواج موقت دیگری بوده ازدواج کرده و دخول صورت گرفته بدون آنکه از همسر داشتن او خبر داشته باشم آیا بعداْ می توانم با او ازدواج کنم؟ 
بنابر احتیاط واجب بر شما حرام ابدی شده است. 

آیا می توان با دختری که قبلا به طور رسمی ازدواج نکرده و در جایی ثبت نشده و اینکه آن دختر باکره نباشد ازدواج موقت کرد ؟ 
اگر ازدواج سابق شرعی بوده برای عقد دوم اذن پدر لازم نیست . 

من با دختری دوستم می توانم فقط برای گفتن و خندیدن او را عقد کنم یعنی نه برای قصد جنسی فقط برای اینکه بتوانم با او راحت بگویم و بخندم . 
با اذن پدر یا جدّ پدری اشکال ندارد . 

چه نکاتی را در عمل به ازدواج موقت باید رعایت نمود تا به گناه آلوده نشود و در عین حال نیاز شرعی خود را نیز بر آورده ساخت ؟  
پس از تشخیص جواز ازدواج با مورد خاص و تعیین مهر و مدت با دقت می تواند به زن بگوید با تو ازدواج موقت می کنم به این مقدار مهر و تا این مدت زمان و او بگوید پذیرفتم و اگر به زبان عربی نمی تواند به غیر عربی بگویند اشکالی ندارد .

برای فردی که در یک کشور غربی زندگی می کند آیا متعه یک زن غیر مسلمان حلال است ؟
اگر همسر دائمی مسلمان نداشته باشد متعه با زن مسیحی و یهودی جایز است . 

بنده در کشور ژاپن زندگی می‌کنم که اکثر مردم آن یا بودائی هستند یا دینی‌ ندارند. من برای‌ اینکه به گناه نیفتم نیاز شدید به ازدواج موقت دارم. لذا با عرض معذرت به سوالات زیر پاسخ دهید:
۱ - آیا لازم است که قبل از ازدواج در مورد دینشان سوال شود؟
۲ - آیا لازم است که سوال شود و جواب دادند که دینی‌ انتخاب نکرده ام چه باید کرد؟
۳ - اگر گفتند بودائی هستم چه حکمی‌ دارد؟
۴ - آیا در صورت منفی‌ بودن سوالات فوق میتوان آنها را بعنوان کنیز برای مدت مشخصی خرید؟ (خود آنها راغب هستند). 
۱ - اگر مسیحی یا یهودی بودن وی ثابت نشود - و لو به اعتراف خود - ازدواج موقت با وی جایز نیست.
۲ - جایز نیست مگر اینکه عرفاٌ مسیحی‌ یا یهودی‌ باشد.
۳ - جایز نیست.
۴ - جایز نیست. 

آیا کسى مى تواند با خواهر زن خود به صورت موقت یا دائم ازدواج کند ؟ 
بعد از طلاق همسر خود و گذشت عدّه وى مى تواند با خواهر او ازدواج دائم یا موقت بکند و قبل از آن جایز نیست و عقد باطل است .  

اگر زن و مرد بخواهند متعه کنند و در متعه شرط نمایند که هر نوع تلذذ از همدیگر را داشته باشند به استثناء دخول آیا در این نوع متعه اذن پدر لازم است ؟ 
لازم است اگر بکر باشد . 

آیا متعه با کسى که نمى خواهیم با او نزدیکى کنیم و فقط براى ایجاد محرمیت متعه مى کنیم به اجازه ولى نیاز دارد ؟
اگر بکر باشد اجازه ولی دراین صورت هم لازم است . 

در چه صورتى اجازه پدر براى زن در صیغه عقد موقت لازم است ؟ 
در هر عقدى اجازه پدریا جد پدری در ازدواج زنى که ازدواج نکرده لازم است و این حکم در صورتى که زن در شئون زندگى مستقل باشد مبنى بر احتیاط است . 

آیا اگر زن بگوید که شوهر ندارد کفایت مى کند یا باید تحقیق کرد ؟ 
کفایت مى کند . 

آیا زن و مرد خودشان مى توانند صیغه عقد موقت را جارى کنند ؟ 
مى توانند . 

آیا براى صیغه عقد موقت شاهد لازم است؟ 
لازم نیست . 

آیا صیغه عقد موقت را مى توان به فارسى خواند ؟ 
اگر بتوانند به احتیاط واجب باید عربى بخوانند و اگر نتوانند به زبانهاى دیگر اشکال ندارد مثلاً پس از تعیین دقیق مهر و زن به مرد بگوید خود را به ازدواج تو درمدت یادشده معلوم به مهر یه یاد شده معلوم در میآورم ومرد بگوید قبول کردم . 

آیا در صیغه عقد موقت رضایت ظاهرى طرفین بدون جارى کردن صیغه کافى است ؟ یا باید صیغه عقد موقت خوانده شود ؟
باید صیغه عقد موقت خوانده شود . 

لطفاً مفهوم عده متعه را بیان فرمایید. 
عده متعه بنابر احتیاط واجب دو حیض کامل است و اگر مقصود معناى عدّه و متعه است ، عده یعنى مدتى که زن پس از مفارقت شوهر یا آمیزش شبهه باید از ازدواج دورى کند و احکام عده را مراعات نماید . و متعه یعنى ازدواج موقت .
 

در مذهب مسیحیت طلاق را به رسمیت نمى شناسند. ازدواج موقت با زن مسیحى که قانوناً مطلقه است چه حکمى دارد ؟ 
اگر در عرف آنها به عنوان مطلقه شناخته شود جایز است . 

آیا با خواهر زن می توان صیغه موقت خواند ؟ 
جایز نیست تا وقتی که خواهر او همسریا درعدهٌ شما است . 

ازدواج دائم یا موقت با اهل کتاب (مسیحى، یهودى)چگونه است؟ 
ازدواج دائم مرد مسلمان با اهل کتاب بنابر احتیاط واجب جایز نیست ولى ازدواج موقت جایز است مشروط بر اینکه همسر مسلمان نداشته باشد و گرنه بدون رضایت او صحیح نیست بلکه با رضایت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست. 

اگر دخترى پدر وجدّ پدرى اش فوت کرده باشند آیا مى توان آن دختر را صیغه کرد (در صورت رضایت خود دختر) یا نه ؟ 
اگر دختر داراى رُشد فکرى باشد یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد مانعى ندارد . 

اگر ضمن عقد منقطع، شرط نفقه شده باشد آیا این شرط صحیح است و بر فرض صحت تاییدیّه نفقه از ناحیه زوج وتحقق تخلف شرط آیا زوجه مى تواند تقاضاى انحلال نکاح را بنماید؟ 
شرط صحیح است وبر زوج واجب است بپردازد واگر نپرداخت زوجه مى تواند با مراجعه به حاکم شرع بلکه به محاکم عرفى او را ملزَم به پرداخت کند ولى نمى تواند عقد را فسخ کند. 

اگر دختر و پسرى بخواهند با هم ازدواج کنند ولى براى شناخت و آشنایی بخواهند قبل از ازدواج دائم ازدواج موقتى داشته باشند ولى پدر دختر اجازه ندهد آیا دختر و پسر مى توانند بدون اذن پدر دختر به عقد موقت یکدیگر در ایند ؟
جایز نیست و عقد باطل است . 

ازدواج موقت و یا دائم مرد و یا زن مسلمان شیعه با زن و یا مرد زرتشتى چه حکمى دارد ? 
ازدواج زن مسلمان با مرد زرتشتى جایز نیست و همچنین ازدواج مرد مسلمان با زن زرتشتى بنا بر احتیاط واجب جایز نیست . 

آیا مى شود با زن فاحشه ازدواج موقت کرد؟ 
مانعى ندارد ولى بنابر احتیاط واجب بعد از توبه اش باشد وتوبه اش به این معلوم میشود که او را به زنا دعوت کنی اگر قبول نکرد توبه کرده است. 

لطفاً متن خطبه ازدواج موقت را بفرمایید. (بنده را وکیل کرده اند). 
اگر وکیل شده اید که زن را برای خود عقد موقت کنید کافى است با تعیین مهر و مدت به وکالت از زن بگوئید (انکحت موکلتى نفسى فى المدة المعلومة على الصداق المعلوم) سپس از طرف خود بگویید (قبلت النکاح لنفسى فى المدة المعلومة على الصداق المعلوم) البته در هر دو طرف باید با قصد انشاء عقد موقت و قبول آن باشد.
واگر وکیل ازطرفین هستید بگوئید (انکحت موکلتی موکلی فی المدة المعلومة علی الصداق المعلوم ) سپس بگوئید (قبلت النکاح لموکلی کذلک). 

آیا مى شود با رضایت دختر ازدواج موقت کرد؟ 
اذن ولى دختر (پدر یا جد پدرى) لازم است و اگر دختر در شؤون زندگى خود مستقل است اذن ولى او ـ بنابر احتیاط واجب ـ لازم است. 

آیا با زنان غیر اهل کتاب بدون هرگونه متعه نزدیکى کرد؟ 
جایز نیست. 

اگر با زنى که شوهر ندارد نزدیکى کند و با این نیت که صیغه بخواند و اگر فراموش کند در صورتى که هر دو راضى باشند آیا حکم زنا دارد؟ و اگر دارد راه بخشش آن چیست؟ 
اگرخواندن صیغه را فراموش کند وطى به شبهه است و اگر نه زنا است و باید توبه کند. 

خانمى را به عقد موقت خود درآورده ام قبل از عقد پرسیدم در عقد یا عده کسى نیست با صراحت تمام جواب منفى داد. الان شک دارم که شاید با کسى رابطه داشته است که از زمان و کیفیت آن اطلاعى ندارم اما به گمان غالب اگر رابطه اى داشته بدون عقد بوده است آیا عقد من درست است؟
عقد صحیح است. 

بدلیل مسافرتهاى خارجى متعدد اضطراب از به گناه افتادن دارم آیا مى توانم بدون اذن همسرم در مسافرتها ازدواج موقت با اهل کتاب بکنم ؟ 
جایز نیست مگر آنکه مسلمان شود . 

بنده به علت شغل 3 ماه بدون همسرم باید در کشور ژاپن زندگى کنم . جنابعالى صیغه زن غیر اهل کتاب را جایز ندانسته اید و صیغه اهل کتاب را با رضایت همسر دائمى جایز دانسته اید آیا در شرایط اضطرار صیغه زن کافر بدون رضایت همسر جایز است یا خیر ؟
ایشان در عقد موقت با اهل کتاب براى مردانى که با رضایت همسر مسلمان خود قصد ازدواج موقت دارند احتیاط واجب مى کنند شما مى توانید در این مساله به غیر (با مراعات الاعلم فالاعلم) مراجعه کنید .

مى توان زن شوهردار را صیغه کرد ؟
جایز نیست و از گناهان بزرگ است وحرمت ابدی می آورد.

آیا متعه کردن دختر بالاى 22 سال و مستقل به شرط عدم زوال بکارت جایز است ؟ 
جایز است و بنا برا احتیاط واجب اذن پدر با جد پدرى لازم است . 

آیا مى شود با یک دختر ازدواج موقت کرد و اگر با یک دختر در مکان خلوت باشیم و احتمال گناه برود آیا مى شود بدون اجازه والد دختر او را صیغه کرد ؟
اذن پدر حتى در فرض سوال لازم است . 

آیا براى ازدواج موقت در صورتی که هر دو طرف بالغ باشند لزومى دارد کسى شاهد باشد یا حضور دو طرف کافى است ؟
در عقد موقت و دائم حضور شاهد لازم نیست ولی درازدواج با دختری که شوهر نکرده اذن ولی شرط است .

آیا دخترى که سن آن 31 سال است و از نظر مالى مستقل است را به شرط عدم دخول میتوان صیغه کرد بدون اجازه پدر ؟ 
بنا بر احتیاط واجب جایز نیست . 

من یک ایرانى هستم که در خارج از کشور زندگى مى کنم آیا مى شود با زنى با مشخصاتى مانند زنى مسیحى که حدود یک سال از شوهرش جدا شده ولى از نظر قانون آن کشور هنوز منتظر طلاق مى باشد ولى از نظر مذهبى خودشان جدا شده اند مى شود ازدواج متعه کرد ؟ 
اگر از نظر شرع آنها و عرف مطلقه مى باشد مانعى ندارد به شرطی که شما همسر مسلمان نداشته باشید . 

خواندن صیغه عقد در ازدواج موقت با زنان یهود و یا مسیحى در صورتى که دسترسى به زبان انگلیسى و یا زبان هاى دیگر جایز است یا خیر ؟ 
مانعى ندارد بلکه درصورت امکان باید صیغه بعربی خوانده شود واز زن وکالت گرفته شود واگر ممکن نشد به زبان دیگر صیغه را بخوانند. 

من دخترى را به عقد موقت خود در اورده ام آیا بدون دخول با مادرش محرم هستم یا خیر ؟ 
بلى محرم هستید و نظر ایشان هم همین است . 

ازدواج موقت با زن بودائى چه حکمى دارد ؟
 جایز نیست . 

ازدواج متعه یعنى چه ؟ 
یعنى ازدواج موقت که مانند ازدواج دائم است از نظر احکام به استثناء بعضى از آنها . 

اگر دختر و پسرى بخواهند با هم ازدواج کنند ولى براى شناخت و آشنایی بخواهند قبل از ازدواج دائم ازدواج موقتى داشته باشند ولى پدر دختر به دلیل فرهنگ غلط جامعه اجازه ندهد آیا دختر و پسر مى توانند بدون اذن پدر دختر به عقد موقت یکدیگر در آیند ؟ 
جایز نیست و عقد باطل است . 

در شرح کتاب شریف (من لا یحضره الفقیه) در ذیل ازدواج موقت مسأله اى را بدینگونه طرح گشته است که اگر ازدواج موقت انجام گیرد با دخترى باکره و قید شود که تلذذ جسمى و دخول صورت نپذیرد و صرفاً به صحبت و گفتگو بسنده شود دیگر نیازى به اذن پدر نیست. نظر حضرتعالى در این مورد چیست؟ 
حضرت آیت الله اذن پدر را شرط مى داند مطلقاً. 

آیا مرد مى تواند در مسافرت بدون اجازه زن دایم خود زنى را صیغه نماید؟
مى تواند زن مسلمان را متعه نماید. 

آیا در صیغه اجازه همسر لازم است؟
خیر. 

آیا تفاوتى بین صیغه و ازدواج موقت است؟ 
خیر. 

1 ـ در ازدواج موقت مى توان لفظ صیغه را فارسى خواند و به چه صورت خوانده مى شود؟
2 ـ آیا دختر را مى شود صیغه موقت کرد.
 
1 ـ در صورت عدم تمکن از عربى خواندن ، فارسى خواندن ایرادى ندارد.
2 ـ ازدواج موقت با دختر باید با اجازه پدر یا جد پدرى باشد هرچند اگر دختر در شؤون زندگى خود مستقل باشد (بنابر احتیاط در این صورت). 

آیا احکام رجوع عقد دائم و موقت یکى است؟ مثلا : اگر مدتى از زمان متعه باقى باشد ومرد بدلایلى زمان باقى مانده را ببخشد آیا مى تواند مجددا رجوع نماید و نیت رجوع کافى است یا اینکه باید دو باره صیغه عقد جارى شود؟ 

رجوع در متعه مورد ندارد و باید عقد جدید خوانده شود. 

آیا متعه با زنى که دین ندارد جایز است ؟ متعه با زنى که کافر است چه حکمى دارد ؟
با کافر غیر کتابى جایز نیست وهمچنین با زردشتى بنابر احتیاط واجب ومُتعه کردن با زن یهودى و مسیحى جایز است به شرط آنکه همسر مسلمان نداشته باشد . 

در ازدواج موقت بعد از بذل مدت یا انقضاى مدت براى نکاح با خواهر چنین زنى آیا لازم است عده به پایان برسد یا نیازى به پایان رساندن عده نیست ؟ 
بنابر احتیاط واجب باید عده منقضى شود.


اگر بانوان از راههاى جلوگیرى از قبیل ( قرص، آمپول، کاندوم و ...) استفاده کنند به طورى که مسلماً حامله نشوند آیا لازم است در ازدواج موقت عده نگه دارند؟ 
برفرض تحقق دخول بلى عده لازم است حتی اگر از حامله شدن جلوگیری کنند.


دکتر فریده عباس پور روانشناس و استاد دانشگاه :
صیغهاکثر مردهایی که به دنبال ازدواج با همسر دوم می روند آدم های تنوع طلبی بوده اند و هیچ انگیزه ای جز انگیزه های جنسی نداشته اند.

 اسلام آمده است تا تعداد زوجات را محدود کند ،اگر بحث تعدد زوجات است باید بررسی کرد که در چه شرایطی اسلام در این مورد اجازه می دهد. 
این مقوله را باید در مورد جامعه خودمان بررسی کنیم قبل از ظهور اسلام، مردان عرب ازدواج های بی حد و حصر بسیار داشتند تا جایی که برای خود حرمسرا می ساختند. اسلام آن تعداد زیاد را محدود کرده است آن هم با شرط عدالت. ما باید در مورد جامعه خودمان بحث کنیم و این مقوله را در مورد جامعه خودمان بررسی کنیم.

باید ببینیم می خواهیم چه مشکلی را حل کنیم. آیا ازدواج جوان ها مشکل ماست یا ازدواج دوم و سوم مردها؟ ما باید نگران ازدواج جوان ها باشیم و مشکلات آن ها را حل کنیم و شرایط لازم برای ازدواج آن ها را فراهم کنیم. یعنی برای کسانی که تجربه ازدواج ندارند و به آن نیاز دارند٬ نه برای آنهایی که یک بار این تجربه را داشته اند و حالا برای انگیزه های دیگرشان می آیند و دست به ازدواج دیگر می زنند.

 باید بررسی شود چرا مردها دست به ازدواج دوم می زنند٬ واقعیت امر این است که باید یک بررسی پژوهشی راجع به خانواده هایی که مردهای آن ها دست به ازدواج دوم یا ازدواج های صیغه ایی می زنند، شود. باید انگیزه های فردی این افراد مورد مطالعه قرار بگیرد. آیا این انگیزه ها با انگیزه ی الگوهای صدر اسلام مطابقت دارد؟ این مسئله بسیار مهم است زیرا در فرهنگ ما و در جامعه ما ازدواج های این چنینی برای خانواده ها ایجاد مشکل کرده است.

ما به عنوان مشاور شاهد این قضیه هستیم. ما با خانواده هایی که در آن ها همسر دوم و سوم رفته بسیار مواجه شدیم و دیدیم که جز در موارد بسیار محدود٬ هم بافت خانواده اصلی دچار مشکل شده و هم خانواده دوم. باید دید این ازدواج ها به چه قیمتی صورت می گیرد؟ به قیمت از هم پاشیدن بافت هر دو خانواده؟

دکتر عباس پور با اشاره به اینکه انگیزه اصلی ازدواج دوم مردها اغلب انگیزه های جنسی است٬ بیان کرد: در اکثر موارد مردهایی که به دنبال این ازدواج ها می روند آدم های تنوع طلبی بوده اند و هیچ انگیزه ای جز انگیزه های جنسی نداشته اند. خیلی کم اتفاق افتاده است که مردها با انگیزه های معنوی و اخلاقی در پی ازدواج دوم و سوم بروند. کسانی که از این ازدواج ها استقبال کرده اند در رفتارشان کمتر رنگ و بوی خدایی دیده شده است. آن ها از اسلام فقط داشتن زن صیغه ای را شناخته اند، در صورتی که حتی اعتقادی به احکام و واجبات دینی و عمل به آن ندارند.
این ازدواج ها پی آمد های مخربی برای خانواده ها داشته است. در چنین خانواده هایی همسر اول دیگر ادامه ی زندگی در کنار چنین مردی را دشوار می بیند. زنی که تمام سختی های زندگی را به دوش کشیده تا زندگی اش را به یک قوام و ثباتی برساند و حالا همسرش هوس تجدید فراش کرده است.

این یک نوع جفا و کم لطفی و خیانت از دید همسر به زن و زندگی است و از طرف دیگر فرزندانی که با چنین شرایطی مواجه شده اند، ضربه های شدید روحی و عاطفی خورده اند و دیگر این خانواده قوام و ثبات قبلی را ندارد و می طلبد که در شکل جدیدی قرار بگیرد که یا جدا شدن از زندگی قبلی و بی سرپرست شدن خانواده چه از دید همسر و چه از دید فرزندان است و یا تحمیل دو خانواده ها به یکدیگر است که آن هم مشکلات خاص خودش را دارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه بالاخره مردها باید تکلیف خودشان را از این ازدواج ها روشن کنند٬ گفت: مردها شهامت داشته باشند و بگویند برای چه به این ازدواج ها روی می آورند. کمتر دیده شده که انگیزه مردها خالص و خدایی باشد. شاید بهتر باشد این موضوع را به عنوان سئوال مطرح کنیم که انگیزه مردها از ازدواج چیست؟ خودشان بحث کنند و خودشان این انگیزه ها را مطرح کنند. از دید پژوهشی انگیزه این ازدواج ها٬ شرایط خانواده های مربوطه و عوارض ناشی از آن ها باید مورد بررسی و تبادل نظر توسط صاحب نظران قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه ما باید از علما کمک بگیریم٬ افزود: این موضوع باید در نشست هایی با حضور علما و روانشناسان و جامعه شناسان و حقوقدانان٬ مطرح شود و به چالش کشیده شود و از علما و صاحب نظران بخواهیم در این مورد مرزها را مشخص کنند و تکلیف این نوع ازدواج ها را روشن کنند.

این استاد روانشناسی با بیان اینکه ویژگی های جسمی و روانی و عاطفی مردها در بروز این رفتار موثر است گفت: شاید یکی از دلایل بروز چنین رفتاری خصوصیات و تفاوت های دو جنس در برخی ویژگی های جسمی و روانی و عاطفی باشد. برخی غرایز و انگیزه ها در مردها و برخی زن ها شدت دارد. انگیزه های جنسی در مردها قوی تر و فعال تر است و زنان در این مورد منفعل تر هستند
باید روشن شود که آیا با انگیزه های خدایی خانواده ها از این بابت لطمه خورده اند؟ ما در موارد بسیار نادر با مردانی رو به رو بوده ایم که زنان آنها مشکلاتی داشته و نمی توانسته اند زندگی شان را تامین کنند و مرد به ناچار در پی زن دوم رفته است.

خانواده یک سیستم است و باید به صورت سیستمی به آن نگاه کنیم. ممکن است بسیاری از مشکلات و در رأس آنها ازدواج صیغه ای معلول شرایط دشوار خانوادگی باشد٬ این را نمی توان منکر شد. اما همین مطلب را هم باید یک روانشناس تشخیص دهدکه فرد با توجه به زمینه های مشکل زای خانواده اش کجا و چه زمانی می تواند این رفتار را بروز دهد.

 در هر صورت ما باید به دنبال فراهم کردن شرایط برای ازدواج جوان ها باشیم این منطقی تر است تا اینکه به دنبال تایید ازدواج های دوم و سوم و ازدواج های صیغه ایی افراد.

جواز صيغه و متعه در اسلام و احاديث :

مسلمانان اتفاق دارند که نکاح متعه در صدر اسلام شايع بود و صحابه در زمان رسول خدا به آن عمل ميکرده اند و در کل زمان ابوبکر و در پاره اي از عهد عمر بن الخطاب نيز بوده. بعد از آن عمر آنرا نهي کرد.

ميگويند يک سني مذهب با شيعه مذهب در رابطه با متعه نزاع کردند. سني از شيعه پرسيد که به چه دليل ميگويي متعه حلال است؟ شيعه گفت: دليل من قول عمر خطاب است که در همه جا نقل کرده اند که او گفت : ( کانتا في زمن رسول الله و انا احرمهما ) کدام دليل بهتر از اين است که ميگويد: در زمان پيغمبر بود و من آنرا حرام ميکنم ؟ پس به فرموده خدا و رسول خدا حلال است و ميگفته که من حرام کردم! به او بايد گفت که: تو خدا و پيغمبر نيستي به تو چه ربطي دارد ؟ چرا حرام ميکني؟

احمد بن حنبل در مسند خود نقل کرده است از عمران بن حصين که او گفت: نازل شد متعه در کتاب خدا و ما عمل ميکرديم به آن و تا رسول خدا بود جميع صحابه عمل به آن ميکردند و نشنيديم که قرآن نسخ آن را کرده باشد يا رسول الله منع آن نموده باشد. تا آنکه رسول خدا از دنيا رحلت نمود.

در صحيح ترمذي ذکر شده است که: از عبدالله پسر عمر بن الخطاب پرسيدند که: نظرت راجع به متعه زنان چيست؟ گفت: البته حلال است و آن سوال کننده از اهل شام بود. گفت: پدر تو مردم را از آن نهي کرده است. عبدالله گفت: پدرم عمر نهی کرده است و رسول خدا امر فرموده. من گفته رسول را به جهت گفته پدرم ترک نخواهم کرد.

و در کتب و تواريخ و احاديث ذکر شده است که: ابن عباس و ابن مسعود و جابر بن عبدالله انصاري و ابوسعيد خدري و سامه بن اکوع و مغيره بن شعبه و جمعي کثير از اصحاب و تابعين توجهي به سخن عمر نکرده اند. و فتوي ميدادند که متعه مباح و حلال است و عمل به آن هم ميکردند. و ميگفتند که چيزي که ما نزد رسول خدا شنيده باشيم و در حيات او ضد آن را نشنيديم قبول داريم و از قول عمر برمی گرديم.

در تفاسير طبري و فخر رازي و ابن حيان و الدر المنثور و ثعلبي در تفسيرش ذکر کرده اند که حضرت اميرالمومنين عليه السلام فرمود:

لولا نهي عمر عن المتعه ما زني الا شقي. (2)

يعنی اگر عمر از متعه نهی نميکرد هيچ زنائی واقع نمی شد مگر برای مردم شقی و بدبخت.

قم شهر ازدواج آسان و موقت

در قم بيشتر افراد، از عكاس هاي دور حرم گرفته تا مغازه دار و حتي عابران پياده همگي براي صيغه يك نظر مشترك دارند : «برويد پيش شيخ ها.»
شيخ ها همان روحانيان و طلبه هايي هستندكه عبا و عمامه مي پوشند.
حميد كه در نزديكي حرم و در قلب شهر مغازه دارد مي‌گويد: «روزي ۲۰، ۳۰ نفري آدرس صيغه مي‌گيرند. از پسرهاي جوان ۱۶، ۱۷ ساله گرفته تا مردهاي۴۰، ۵۰ ساله»
او مي‌گويد: «ما هم آدرس شيخ ها را مي‌دهيم. هرچي باشد آن ها در امور شرعي وارد هستند و زن‌هايي را مي‌شناسند كه دوست دارند صيغه شوند .»
قم به خاطر جاي گرفتن حوزه هاي علميه و مدرسه هاي ديني مختلف مثل فيضيه و حضور مراجع تقليد، مهم ترين شهر مذهبي ايران است و بيشترين تعداد روحانيون و طلبه ها در آن زندگي مي‌كنند. با راه رفتن در خيابان هاي شهر مي توان حضور ملموس آن ها را حس كرد.

محمود يك طلبه جوان است كه ۸ سالي است در حوزه علميه درس مي خواند و درحجره زندگي مي كند. او مي گويد: «بعضي ازشب ها هست كه بچه ها در مورد صيغه با هم حرف مي‌زنند و شوخي مي‌كنند.»
او مي‌گويد: «طلبه ها شماره تلفن روحانياني را دارند كه زن هاي صيغه‌اي را مي‌شناسند . اين روحانيان با گرفتن هزينه مربوطه افراد علاقمند را معرفي و صيغه مي‌كنند و صيغه نامه مي‌دهند.»

محمود ادامه مي‌دهد: «تا حالا كسي را صيغه نكرده ام اما دوستي دارم كه سالي دو، سه نفر را صيغه مي‌‌كند تا هم نياز جنسيش برطرف شود، هم ثوابي برده باشد و هم كمك خرجي به يك زن بي‌پناه كرده باشد.»

البته روحانيان و طلبه هايي هم هستند كه وقتي به آن ها براي صيغه مراجعه مي‌كنيد مي‌گويند: «اين ها واقعيت ندارد. بعضي از آن ها هم اظهار بي اطلاعي مي‌كنند.و می گویند اگر ديديد به ما هم آدرس بدهيد.»
به جز روحانيان، راه هاي ديگري هم در قم وجود دارد تا بتوان به زن هايي‌كه دوست دارند با گرفتن پول زن موقت افراد بشوند رسيد.
حرم و اطراف آن يكي از مهمترين مكان ها براي يافتن اين زنهاست. البته به قول يكي از نگهبانان حرم بايد «اين كاره باشي» تا آن ها را در بين زائران تشخيص دهي .

اين نگهبان مي‌گويد: «معمولا ساعت هاي پنج تا هفت بعدازظهر مي‌آيند و زير رواق ها و گوشه حياط مي‌نشينند. شب هاي پنجشنبه هم تعداد آن ها زياد مي‌شود.»
در نزديكي ورودي ۲۱ حرم، زني روي زمين نشسته و مردي دو زانو رو به روي اوست. زن تسبيح مي‌اندازد و با مرد صحبت مي‌كند مرد از بين دفتر كوچكي كه دردست دارد عكس سه در چهار و رنگي پسري را به او نشان مي‌دهد.
چند لحظه بعد مرد پشت عكس شماره اي مي‌نويسد و آن را هم به زن مي دهد و از كنار او بلند مي‌شود. دانه هاي تسبيح همچنان در دست زن پايين و بالا مي‌شوند.
اكبر مردي كه دركنار زن نشسته بود، مي‌گويد: «به دنبال زني براي صيغه مي‌گردم. يك سالي است كه زنم را طلاق داده ام پسر ۱۲ ساله دارم و امكان ازدواج هم ندارم.»
او مي‌گويد: «خانم گفت خودش مريض است و نمي تواند كاري براي من بكند اما زن هايي را مي‌شناسد كه دوست داند صيغه بشوند. عكس و شماره من را گرفت تا به آن‌ها بدهد.»
خانمي كه اكبر با او حرف زد به نظرمي‌رسد حدود ۵۰ سال داشته باشد. به جز حرم يكي ديگر از محل هاي تجمع زناني كه دوست دارند صيغه شوند، قبرستان شيخان است. قبرستاني كه در بين قمي ها به صيغه مشهور است.



شيخان، قبرستاني مشهور براي صيغه

شيخان قبرستاني كوچك شايد به اندازه يك زمين بسكتبال است كه دور تا دور آن عكس شهدا جاي گرفته و در وسط آن بسياري از روحانيان سرشناس دفن شده اند.
كه يكي از آن ها متعلق به ميرزاده قمي در اين قبرستان سه آرامگاه هم وجود دارد از روحانيون مشهور است.
«دور آرامگاه میرزا قمی جمع می شوند . اگر روز های وسط هفته یا پنچ شنبه بروید حضور آنها را خوب حس می کنید زن هاي چهل، پنجاه ساله به بالايي كه ؛ دوست دارند صيغه بشوند.» اين ها را علي مي‌گويد كه عباي قهوه اي و عمامه اي سفيد به سردارد.
او مي‌گويد: «اين زن ها را بيشتر مردها و روحانياني كه سن و سالي از آن ها گذشته است و يا همسرانشان به سفر رفته اند صيغه مي‌كنند.»
اما به جز حرم و شيخان براي پيدا كردن زن صيغه اي در قم راه ديگري هم وجود دارد. در شهر موسسه هايي هستند كه مي‌توانند به شما براي ازدواج موقت و دائم كمك كنند.
موسسه هايي مثل بنياد ازدواج فاطمه زهرا در چهار راه سجاديه. روي ورودي اين موسسه نوشته شده: «بنياد ازدواج و خدمات فرهنگي فاطمه زهرا. ارائه مشاوره. خانواده و ازدواج. انجام تحقيقات علمي و تبليغاتي همسريابي. ازدواج افراد مجرد. آموزش و كتابخانه . مراجعه براي عموم برادران و خواهران.»
در قم جز اين موسسه ها كه مي‌توانند مراجعان را براي پيدا كردن همسري موقت كمك كنند، موسسه ها و دفترهايي هم هستند كه مي‌توانند به سوالات شرعي در زمينه هاي مختلف از جمله صيغه هم پاسخ دهند.

چند تا از اين دفترها درحرم حضرت معصومه جاي گرفته است؛ از جمله دفتري كه در زير يكي از رواق ها است و در ورودي آن نوشته شده دفترپاسخ به سوالات شرعي
روحاني اي كه در يكي از اين دفترها نشسته و با تلفن براي مردم استخاره مي گيرد، مي گويد: «صيغه، جوان ها را از گناه دور مي كند و ثواب دارد. جوان ها بايد به جاي اينكه دوست دختر كه حرام است پيدا كنند صيغه كنند تا به گناه نيفتند. نماز را هيچوقت ترك نكنند و در مجالس مذهبي شركت كنند. با دوستانشان درمورد مسائل جنسي حرف نزنند تا بتوانند نيازهاي جنسي خود را كنترل كنند.»

البته اين روحاني كه ريش هاي بلند ولي تنكي دارد يك راهنمايي هم مي كند: «بهتر است جوان ها بروند پيش مادرخود گريه كنند تا براي آن ها زن بگيرند، چون به خيلي از زن هايي كه صيغه مي شوند نمي شود توجه كرد اينها پيش مردهاي مختلفي مي‌خوابند مريضي دارند. بعضي اين ها اييدز (ايدز را اييدز تلفظ مي كند) دارند.
البته به جز اين دفترها، در شهر قم كتاب هاي بسياري هم مثل كتاب «احكام ازدواج موقت و دائم» چاپ شده است كه در آن ها مراجع به سوالات شرعي افراد از جمله سوالاتي در مورد صيغه جواب داده اند. سوالاتي مثل :«آيا ازدواج موقت با دختران اروپايي بدون اجازه پدر آن ها جايز است؟» «آيا فواحش را مي توان صيغه كرد؟»


شهری مثل شهرهای ديگر

هيچ آمار دقيقي از ميزان صيغه در ايران وجود ندارد اما آمارهايي كه برخي از مركزهاي ازدواج از ميزان صيغه ارائه مي‌دهند و همچنين شمار مراكزي كه افراد براي ازدواج موقت به آن ها مراجعه مي‌كنند، نشان از گستردگي صيغه دارد و فرهنگ آن کم کم جا ميافتد
مسئول يكي مسافرخانه ها در نزديكي حرم مي‌گويد: «فقط روزی دو، سه مورد و ماهي چهل، پنجاه مورد به مسافرخانه من مراجعه مي‌كنند و ما هم طبق قانون به آن هايی كه صيغه نامه دارند پذيرش مي‌دهيم.»
او مي‌گويد: «البته برخي از اين افراد مشكلاتي را هم درست مي‌كنند. بعضي وقت ها با هم دعوا مي‌كنند و صداي دعوای آن ها بالا می‌رود »

                                                                      بازگشت به همسریابی
 
Text Backlink ExchangesCopyright www.dafaabi.blogfa.com© All rights reservedکوی دلبر